LOGOPEDICKÁ PORADNA


Máte problém nebo dotaz týkající se logopedie? Nejste si jisti, kdy vyhledat logopeda?

Zeptejte se nás! Jednoduše vyplňte tento formulář,na dotaz Vám odpovíme hned, jak to bude možné! :-)

 

Vaše jméno (vyžadováno)

Váš email (vyžadováno)

Vaše zpráva

 

ZODPOVĚZENÉ DOTAZY


Dotaz: Dobrý den,

chtěla bych se zeptat jak mám procvičit s dcerou nácvik písmene Ř. Dceři je 5 a půl roku, sama se Ř chce naučit a já nevím jak s ní trénovat.
Děkuji za odpověď.

Odpověď: Dobrý den, hláska Ř u dětí většinou nastupuje mezi 5-7 rokem. Předpokladem úspěšného tvoření je správná výslovnost hlásky R. Pokud se R Vaší dceři daří, dá se předpokládat, že brzy samo naskočí i Ř. Pokud tak nenastane, doporučuji nejpozději půl roku před zahájením školní docházky navštívit klinického logopeda, který vám ukáže, jak hlásku vyvodit. Omlouvám se, ale konkrétní cviky Vám nemohu popsat. Pokoušet se o výslovnost v domácím prostředí bez dohledu odborníka jen dle popsaného manuálu nedoporučuji, je zde riziko, že se to Vaše dcerka naučí špatně a odstraňovat chybně nacvičenou hlásku je vždy těžší, než když hlásku dítě neříká vůbec. Pokud máte důvěru v naše pracoviště, můžete se objednat, rádi Vám ukážeme, jak hlásku Ř vyvodit. Přejeme trpělivost a mnoho úspěchů. S pozdravem Michaela Nesvadbová


Dotaz: Dobrý den, mám 2,5letého syna, který stále moc nemluví. Základní slova jako mami, tati, babí, dědi, pojď ven, pít a pár dalších slov řekne, ale jinak mluví jen první slabiky od slov. Můžete mi prosím poradit co dělat? Čteme si, pořád mu něco ukazují a popisují, ale zatím to nic nepřináší. Moc děkuji za odpověď. Petra

Odpověď: Dobrý den, paní Petro. Rozumím Vašemu znepokojení a obavám. Pokud si se synem čtete, povídáte si, ukazujete, popisujete, zkoušíte říkanky, písničky atd., děláte to zcela správně a věřím, že investovaný čas se Vám vrátí. Jen vše potřebuje svůj čas. Vývoj řeči každého dítěte je individuální, některé děti ve dvou letech již mluví plynně ve větách, u některých se řeč teprve rozvíjí. V tomto věku je důležité sledovat i porozumění řeči a pokud máte pocit, že s tím problém není, pak doporučuji hodně trpělivosti, pokračovat v podpoře komunikačních i motorických dovedností – běh, skok,…skládat puzzle, stavět kostky aj. (to vše podporuje řeč) a počkat do tří let věku Vašeho syna. Jestliže však máte podezření, že Vám syn i špatně rozumí, bylo by vhodné konzultovat s pediatrem a zvážit psychologické, neurologické a foniatrické vyšetření. Pokud se stav Vašeho syna do jeho tří let výrazně nezmění, doporučuji navštívit klinického logopeda, případě se opětovně obrátit na naše pracoviště. Přeji mnoho trpělivosti a úspěchů. S pozdravem Michaela Nesvadbová


Dotaz: Dobrý den.Má 4letá dcera při vyslovování sykavek strká jazyk mezi zuby,je nějaký trik jak jí To odnaučit,popř.jak To trénovat?Jinak je ve školce klidná a strašně šikovná.Moc děkuji za radu.Hezký den.Z.

Odpověď: Dobrý den. Logopedické „triky“ určitě existují a chybná výslovnost sykavek s tvořením mezi zuby lze odstranit v každém věku. Ze zkušenosti mohu říct, že čím dříve se na úpravě začne pracovat, tím lépe, aby se nesprávné tvoření více nefixovalo. Omlouvám se, ale konkrétní postup Vám nyní poradit nemohu. Potřebovala bych nejprve zhodnotit stav motoriky mluvidel a na základě zjištěného pak mohu ukázat, jak efektivně trénovat. Vyvozování hlásek, a to zejména sykavek, v domácím prostředí bez odborného vedení bych Vám nedoporučovala, není to tak jednoduché, jak se může zdát. Proto doporučuji obrátit se na klinického logopeda, kompetence vyvozování hlásek je plně v jeho rukách. Pokud máte důvěru v naše pracoviště, rádi Vám pomůžeme, kontaktovat nás můžete prostřednictvím webu, případně na tel. 607 047 307. Přejeme mnoho úspěchů. S pozdravem Michaela Nesvadbová


Dotaz: Dobrý den,mám dotaz prosbu.7,5lety synovi stále nelze vyslovovat „R;ř“ .Na Logepedii jsme docházeli od 5-ti let na cca10 min.kontrolu/měsíc  ,ukázku jak se synem pracovat a rozpohybovavat jazyk.Ale bohužel nám to nestačí .Hledam něco jako krouzek který by byl aspoň jednou týdně .v odpoledních hodinách .Se synem trénuji cca 4x do týdne  více to nestíhám pracuji na směnný provoz a rodinná spolupráce moc nefunguje.Dekuji Rybková

Odpověď: Dobrý den. Do skupinového programu se  bohužel v současné době již nelze přihlásit. Kroužek logopedické prevence či předškolní přípravy bude pro nové zájemce opětovně otevřen od září 2016. Ráda bych však upozornila, že ani jeden ze zmíněných kurzů Vám individuální logopedii nenahradí a primárně se vyvozováním hlásek nevěnuje. Písmenko R a Ř občas dovede potrápit i přes intenzivní snahu a péči. Pokud sledujete pokroky, byť pozvolné, doporučuji trpělivě pokračovat. Pokud však máte pocit, že jste se za 2,5 roku nikam neposunuli, možná by bylo vhodné hledat novou cestu k úspěchu. Na našem pracovišti Vám nyní můžeme nabídnout individuální logopedii. Při práci využíváme moderní přístupy, vycházíme ze zahraničních terapeutických postupů (myofunkční terapie či terapie orální pozice) a ke stimulaci jazyka používáme speciální pomůcky. Pokud máte v naše pracoviště důvěru, můžete se na nás obrátit. Přeji mnoho úspěchů. S pozdravem Michaela Nesvadbová


Dotaz: Dobrý den,
mám prosbu a dotaz. Mám 5-ti letého vnoučka, u kterého byla potvrzena určitá forma autismu. Chlapec nemluví, pouze občas nezřetelně napodobuje některá slova nebo zvuky. Komunikace s ním je proto velmi obtížná. Chodí do specializované školky, kde se na logopedické cvičení dostane velmi zřídka pro velký počet podobně postižených dětí. Paní učitelky nám samy radí klinického logopeda.Dá se, prosím, s tímto postižením naučit mluvit?
Máme velké obavy, jestli vůbec bude moci zvládnout nějaké základní vzdělání (i s velkým odkladem). Děkuji předem za odpověď.

Odpověď: Dobrý den. Chápu Vaše obavy, neboť diagnóza autismu v sobě zahrnuje především obtíže v komunikaci. A ta je pro další rozvoj a vzdělání velmi důležitá. Chtěla bych Vás však povzbudit, že při včasné a správné intervenci se příznaky autismu dají zmírnit a zvyšuje se tak úspěšná integrace do běžného života. Na otázku, zda Váš vnuk začne mluvit, bez podrobnějšího seznámení s aktuálním stavem vývoje a projevy autismu nemohu odpovědět. Děti s dg. autismu potřebují specifický přístup a na nás terapuetech je porozumět jejich obtížím a nalézt vhodnou motivaci ke spolupráci a ke komunikaci. Ze zkušenosti mohu říci, že pokud se podaří navázat vztah terapeut – klient – rodič, pak se efektivita terapie vždy dostaví a pokroky v komunikaci jsou patrné. Určitě bych doporučila vyhledat pomoc klinického logopeda, nejlépe někoho, kdo má s touto diagnózou už zkušenost. V případě zájmu se můžete obrátit na naše pracoviště. Přejeme vnoučkovi mnoho úspěchů a Vám i rodičům hodně trpělivosti a porozumění. S pozdravem Michaela Nesvadbová


Dotaz: Dobrý den,

dá se napravit špatná výslovnost R a Ř i v dospělosti? Existuje někde manuál, jak se to správně naučit? Děkuji za odpověď. Matěj Stránský, 33let.

Odpověď: Dobrý den, pane Matěji,

ano, špatná výslovnost lze napravit v podstatě v každém věku. Pokud máte odhodlání se R a Ř naučit správně vyslovovat, doporučuji konzultaci s klinickým logopedem.  Možností, jak vyvodit hlásku R, je několik, a je třeba zvolit správnou metodu. Proto bych vyvozování hlásek v domácím prostředí pouze s přečteným návodem nedoporučovala. Nebývá vždy efektivní a může být někdy spíše na škodu. Pokud máte důvěru v naše pracoviště, rádi Vám s tím pomůžeme. Objednat se můžete na tel. 607047307, případně vyplnit objednávkový formulář na webu. Přejeme Vám mnoho úspěchů.
S pozdravem Michaela Nesvadbová


Dotaz: Dobrý den, mám dceru 2,5 let. Na svůj věk krásně mluví, ale poslední dobou sleduji něco jako koktání. Když něco vypráví, tak často opakuje první slabiku nebo někdy celé slovo. Máme to nějak řešit nebo máme ještě počkat? Nevíme co s tím, poraďte, prosím. Martina L.

Odpověď: Dobrý den, paní Martino,

chtěla bych Vás uklidnit a povzbudit, je to stav zcela normální a běžný. U Vaší dcery se jedná nejspíše o vývojovou neplynulost, která je způsobena, jednoduše řečeno, tím, že nestíhá mluvit tak rychle, jak myslí. Tento stav by se měl do měsíce spontánně upravit. Poskytněte v tomto období dceři dostatek lásky a pochopení, na neplynulosti neupozorňujte, neopravujte, nenuťte k opakování. Doporučuji hravou formou rozvíjet řeč, zapojovat básničky, písničky, doprovázet řeč rytmickým vyťukáváním (na dřívka, bubínek,…). Pokud bude situace přetrvávat 4 týdny a déle, opětovně se na nás obraťte. Přejeme mnoho úspěchů, trpělivosti a porozumění. Zdraví Michaela Nesvadbová


Dotaz: Dobry den, mam prosbu a dotaz. Maminka je po mozkove mrtvici,je ji 64 let,nemluvi,ale vse chape, reaguje na nas adekvatne. Jen to mluveni ji nejde. Nektera slova se ji dari rict, rekne je spise nahodile, ale kdyz je ma zopakovat, nebo v danou chvili rict, tak to nesvede. Jak je to mozne? Jake cviky mame s maminkou zkouset, co funguje? Bohuzel nemuzeme nikam na logopedii dochazet, protoze se maminka spatne pohybuje. Mockrat dekuji, Iva.

Odpověď: Dobrý den. Vaše maminka má nejspíše jako důsledek cévní mozkové příhody poruchu komunikace, kterou odborně nazýváme afázie. Jedním ze symptomů je právě porucha spontánního projevu, opakování či pojmenování. Kéž by vše bylo tak jednoduché a já Vám jen mohla napsat cviky, které fungují. Abych Vám mohla pomoci a poradit, musela bych Vaši maminku nejprve řádně vyšetřit, z neurologické zprávy zjistit rozsah a místo poškození mozku, zmapovat úroveň komunikačně-kognitivních schopností, včetně čtení, psaní aj. Na základě zjištěných skutečností pak můžu sestavit terapeutický plán. Terapie bývá dlouhodobějšího charakteru… Pro imobilní pacienty nabízíme v rámci našich služeb návštěvu v domácím prostředí, takže můžeme za maminkou, v rámci Prahy, kamkoliv přijet. Pokud máte zájem o naši spolupráci, určitě se co nejdříve ozvěte na tel. 607047307, případně vyplňte objednávkový formulář. Přeji mnoho trpělivosti, tolerance a porozumění. S pozdravem Michela Nesvadbová 


Dotaz: Dobrý den,
chtěla bych se poradit ohledně mého syna. Minulý měsíc (v září) mu byly 3 roky a stále vůbec nemluví, pouze ukazuje a vydává zvuky, zdá se mi, že všemu co říkám rozumí. Chodí do soukromé školky a je pro něj velice frustrující, když se nemůže s ostatními domluvit. Začínám z toho být dosti nervózní a ráda bych mu nějak pomohla. Je už čas navštívit logopedii? Děkuji Dita S.

Odpověď: Dobrý den, paní Dito. Pokud dítě ve třech letech nemluví, nebo mluví málo, může se jednat o tzv, prodlouženou fázi dětské nemluvnosti či o opožděný vývoj řeči. Příčin opožděného vývoje řeči může být mnoho. Nemusí to znamenat nic závažného a je možné, že po nástupu do MŠ se vyjadřovací schopnosti Vašeho syna začnou zlepšovat. Někdy to však může být předzvěst závažnějších obtíží. A to je třeba řádně vyšetřit. Proto bych doporučovala klinického logopeda již navštívit. Bylo by vhodné objednat syna na foniatrii a pro jistotu nechat zkontrolovat i sluch. Čím dříve se se synem začne optimálně pracovat, tím pro další vývoj lépe. Tak pokud máte důvěru v naše pracoviště, rádi Vám poradíme, jak synovi pomoci. Objednat se můžete telefonicky 607047307 nebo vyplněním objednávkového formuláře ne webu. Mnoho úspěchů přeje Michaela Nesvadbová


Dotaz: Dobry den, muze nastoupit dite do 1.tridy, kdyz jeste neumi R,Ř? Projde zapisem do ZŠ? Dekuji.

Odpověď: Dobrý den, na Váš dotaz nelze zcela jednoznačně odpovědět. To, že dítě neumí před nástupem do 1. třídy R a Ř, může mít několik příčin a bylo by vhodné, aby to posoudil odborník. Ze zkušenosti mohu říct, že ve většině případů je důvodem nezralost centrálního nervového systému, zeslabená sluchová percepce i motorika jazyka a snížená spolupráce mozkových hemisfér. V takovém případě nástup do první třídy nedoporučujeme a snažíme se intenzivně podporovat celkový rozvoj dítěte a cíleně ho připravovat na školu. Pokud za problémem stojí pouze oslabená motorika jazyka, pak by absence R a Ř neměla být překážkou pro vstup do školy. I přesto bych však doporučovala navštívit klinického logopeda a problém řešit, aby až ve škole budou písmeno R a Ř číst a psát, se dítě nesetkávalo s neúspěchem. Pokud si nejste jistí, zda je Vaše dítě zralé na školu, můžeme Vám poskytnout náš názor…S pozdravem Michaela Nesvadbová


Dotaz: Dobrý den, syn si šlape na jazyk. Prosim, poraďte. Děkuji Vám

Odpověď: Dobrý den. Nejsem si úplně jistá, co myslíte pojmem „šlapání si na jazyk“. Předpokládám, že tvoření některých hlásek s jazykem mezi zuby? Toto tvoření je v českém jazyce bráno za chybné. A pokud dítě začne takto hlásky tvořit (nejčastěji sykavky), je to zlozvyk, který se většinou spontánně neupraví. Nevím, jaké všechno hlásky tímto způsobem Váš syn tvoří a kolik mu je let, ale doporučovala bych mezizubní tvoření hlásek konzultovat s klinickým logopedem, který přiměřeně k věku dítěte zvolí vhodné postupy k odstranění. Čím dříve se na chybném tvoření bude pracovat, tím větší šance je na nápravu. Pokud máte zájem, můžete se objednat na tel. 607047307 nebo na mail objednávky@logobezka.cz. Rádi Vašemu synovi pomůžeme. S pozdravem Michaela Nesvadbová


Dotaz: Dobrý den. Prosím o radu. Můj syn František, bude mu 5 let, na doporučení paní logopedky trénuje písmenko C. Nejdou mu všechny sykavky, strká při nich jazyk mezi zuby. Syn navštěvuje školku, kde pí. učitelka  (již v důchodu) začala trénovat také logopedii. Zjistila, že synovi nejde písmenko L a tak ho s ním trénuje. Syn má notýsek kam mi ona napíše co dělali a co s ním mám dělat doma. Ona to vyučuje 1 x 14 dní. Má otázka zní, zda je dobré trénovat současně C a L, nebo na pořadí písmen nezáleží? Je vůbec účinná logopedie, při které nejsem já, matka, přítomna a mám pak se synem doma trénovat něco na základě popisu v notýsku? Nebo mám naopak poprosit učitelku ve školce, že pokud se chce synovi věnovat, tak ať trénuje to stejné co my, tedy písmeno C –  tuto variantu mi paní učitelka nabídla. Děkuji předem za odpověď Šárka B.

Odpověď: Dobrý den, paní Šárko,

na Vaši otázku asi nemám jednoznačnou odpověď. Jsou děti, kterým současné trénování 2 hlásek problém nedělá, a jsou děti, u kterých bych 2 hlásky naráz necvičila. Pokud jde o konkrétní dvojici hlásek C a L, mají odlišné místo tvoření (C za dolními řezáky; L začíná za horními řezáky a pokračuje pohyb za dolní řezáky), tudíž mají i rozdílný postup nácviku. Vyvozování hlásek je v plné kompetenci klinického logopeda a mělo by vždy probíhat za přítomnosti rodiče, aby přesně viděl, jak s dítětem doma trénovat a nefixovala se případná chyba. Logoped v MŠ vám může pomoci v procvičování vyvozené hlásky, ve fixaci a automatizaci do řeči. Proto bych doporučovala sjednotit péči u klinického logopeda s logopedií v MŠ, zvláště, pokud Vám tuto variantu paní učitelka sama nabídla. Přeji Františkovi mnoho úspěchů, Michaela Nesvadbová.